torsdag 12 april 2012

Offerter & gardiner

Håller på att samla in offerter på att byta alla fönster i huset. När det blåser så är det mer eller mindre tvärdrag i sovrummet. Självdrag som det heter. Det är snudd på att man vaknar med sidbena efter dom nätterna.
Inget som vi skall göra just nu men det kan vara en fördel och veta hur mycket det går på.
Har själv räknat på det, då utan arbetskraft, och fick det till  omkring 100000:-. Satan vad dyrt det är med fönster. Men skall man nu byta så kan man göra det ordentligt på en gång.
Många av fönstren skall vara fasta (ej öppningsbara) för det är billigare.Och i ett rum med 3 fönster och en altandörr så behöver man inte ha öppningsbara. Vill man vädra så öppna dörren, svårare än så är det inte.
En av altandörrarna måste man specialbeställa. Måtten är helt kom och hjälp mig. Så den behåller vi, kan tänka mig vad den annars skulle gå på.
Det jag skall göra är att skrapa rent den från färg, olja, måla och hyvla ner tröskeln. Sedan bli den som ny igen, nästan.
När jag skall göra något sådant stort projekt så vill jag vara påläst innan dom kommer, så jag vet vad man pratar om och vad som egentligen är nödvändigt. Vissa fönster kanske bara behöver en ny kassett, och då blir det ännu billigare. Vill inte bli pålurad en massa lull lull som kostar ännu mer.

I morse bytte jag gardiner i ett av rummen. Jag kan hålla på att pilla med dom tills jag blir tokig. Dom måste hänga på ett visst sätt och vecken skall vara lika på båda sidorna. Ja ni fattar ju att jag måste ha tid på mig när detta görs. Fick det riktigt bra, och inte på allt för lång tid.
TILLS gubbarna kom och skulle mäta fönstren, då var det bara att börja om efter dom hade varit där och pillat.
Inte deras fel, men jag kunde ju ha räknat ut det med röven att dom skulle göra det.
Blir lite irriterad på mig själv i dom lägena.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar