lördag 21 april 2012

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

»Skjuta skallen av mig är uteslutet eftersom jag inte vet hur man får tag i vapen. Dessutom verkar det kladdigt. Kasta mig framför ett tåg vill jag inte heller. Inte utsätta oskyldiga. Av samma anledning vill jag inte köra in i en lastbil. Hoppa från en hög plats, det är svårt i Skåne. Turning Torso går bort på grund av kladd och tillgänglighet. Och risken att skrämma eventuella åskådare, Jag vill helst inte dra in andra människor i min död. Hängning, men jag har ingen aning om hur man knyter snaran. Jag vill inte riskera att knyta fel sorts knut och hänga där och kvävas långsamt. Går inte igång på smärta.«

Första gången jag såg boken blev jag helt stel.
Precis så kände jag, Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva .
Vem var denna människan som lyckats förklara hela mitt liv med EN mening.
Anna Heberlein.
Jag har fortfarande inte vågat läsa den. Orkar inte kanske är mer rätt ord. Orka att ta sig igenom och uppleva hennes smärta. Hon skriver någon stans att du kan aldrig förstå förrän du är med om det. Och jag vet precis vad hon menar.
Har en vän som fick ångestattacker under sin graviditet. Hon sa då, Nu först förstår jag vad "Bauti" går igenom med ångesten.
Det är först när du sitter där du kan förstå. Inte innan. Jo, intellektuellt men inte känslomässigt.
Det är därför jag skriver om det. Min sjukdom. För att andra skall få en chans att förstå. Och inte se oss psyksjuka som dårar. Kanske också för att min mamma led av depression och hon finns inte kvar hos mig pga det. Hon fick ingen förståelse från sina nära. Pappa övergav henne och oss. Lämnade mig som är äldsta barnet att ta hand om både mamma och lillasyster. En 10 åring skall inte behöva göra det.
Men det är en annan historia. Kanske kommer min historia att skrivas i bokform någon gång.
För att ge andra i samma situation ett erkännande. Att ge dom en chans till att få bli sedda. Att ge ett hopp om att det finns en chans att överleva.
Jag är ett bevis på det. Än så länge...
Depression är en dödlig sjukdom, om den inte behandlas.




3 kommentarer:

  1. Jag har boken om du kommer på att du vill läsa den. Jag har även sett den på Stadsteatern och jag tyckte den var grymt bra. Har för mig att den gick igen ganska nyss. Kommer du på att du vill gå och kolla på den, så hänger jag gärna med igen...

    SvaraRadera
  2. Tack Julie. Jag säger till när jag är redo...

    SvaraRadera