onsdag 16 mars 2011

Psykopat

Jag sitter och lyssnar med ett halvt öra på Efter 10 på 4:an. Dom pratar om psykopater. Vad som kännertäcknar en sådan person.
Med skräck inser jag att en hel del stämmer in på en nära anhörig.
Ju mer jag tänker på det desto mer är det som stämmer in.
Jag vet ju vad en psykopat är, men jag har aldrig kopplat i hop det med den personen innan. Kanske beror på att jag inte vill att det skall vara så.
Detta läste jag och allt blev mycket klarare, dom flesta varför försvann och erattes av självklarhet.

En psykopat är med en enkel förklaring en person som saknar förmågan att känna empati med sin omgivning. En psykopat vet vad som är rätt och fel, men tycker att han står över de regler och normer som finns i samhället. Han saknar vad man normalt kallar samvete.
Psykopaten vet vad han vill och är beredd att göra vad som helst för att få sin vilja igenom. Psykopaten tar gärna åt sig äran när saker går bra men ser till att andra får skulden för misslyckanden.
Psykopaten är en farlig person att bli osams med eftersom psykopaten kommer göra allt som finns i hans makt för att få sin vilja igenom. Du kan aldrig vinna mot en psykopat. Det enda du kan göra är att isolera dig från psykopaten. Dvs se till att du slipper direkt kontakt med personen.

Psykopaten är farlig för han syns inte och alla gillar honom.
Jag kan bara hoppas att jag har fel.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar