tisdag 25 december 2012

Julafton 2012

Det blev en lugn julafton här hemma.
Lillasyster är på Bali med sin familj. Svärfar var bara över på jullunch.
Och så var det bara svärmor, svåger, make, Cleo och hund kvar.
En lugn dag. Och det var nog bra för svärmor, hon blir hjärntrött av förmycket ljud och stimm.
Vi bestämde oss förra året för att skippa det traditionella julbordet. Ingen äter upp allt ändå, och så är det inte så jätte gott tycker jag. Det blev kalkon istället med potatismos, ärtor och sås.
Så mycket godare.
Paketutdelningen sköttes av tomten  som vanligt. Cleo ville absolut inte gå fram till honom. Satt i mitt knä och tryckte. Inte alls som förra året då hon ryckte paketen innan tomten han att läsa vem det var till.
Jag hade sagt till att dom inte skulle köpa en massa grejer bara för sakens skull. Utan sagt  (till svärfar säger man bara vad han skall köpa så gör han det, mycket bra) att det skall vara lite grejer.
Utav farfar fick hon en egen liten dator, fingervantar i alla dess färger och en boll.
Från farbror fick hon griffeltavla, brandbil, en hel byggarbetsplats med alla bilar och lastbilar som kan tänkas behövas och en bok.
Svärmor hade inte kunnat köpa några julklappar och hon var så ledsen för det. Så jag skrev på alla julklappar som vi skulle ge Cleo att dom var från farmor istället. (Hon märker ju ändå ingen skillnad om det är från oss. Men om det kommer från farmor så vet hon.)
Så då fick hon en film med alla H.C Andresens berättelser, bok och ett pärlkitt så hon kan göra halsband och armband.
Från moster fick hon ett kök, med diskho, ugn, kyl och spis i ett.
Hon har ju fått en paket varje dag i sin kalender så det räcker med paket tycker jag.
Maken fick ett par nya grillvantar, en get som jag döpte efter honom (från barnmissionen köpte jag den), ficklampa (det är dumt att bryta traditioner, han får en ficklampa varje år från sin far. Varför vet vi inte men skrattar lika mycket varje år när det paketen dyker upp) och ett resebidrag.
Jag fick ett bäddsett från maken, blev riktigt förvånad. Inte något som jag räknat med, speciellt inte från honom.
Och så var det lite annat plock som var inslaget.
Jag gav bort poliosprutor, rent vatten, get och ett bidrag till WWF för att stoppa tjuvjakten. Tycker det var vettigare än en massa skit som ingen egentligen vill ha.


 
 
Julen 2011



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar