fredag 8 juni 2012

Ännu en diagnos

Ja då var man en titel rikare igen då. Bipolär sjukdom typ 2.
Orkar inte äns förklara vad det är. Kopierade lite info från 1177, där kan ni också läsa mer om det.

Allmänt
Sjukdomen kallas även bipolär sjukdom och innebär att man i perioder är antingen manisk eller deprimerad. När man är manisk kan man förlora omdömet och bete sig på ett sätt som skapar problem när det gäller till exempel relationer, arbete och ekonomi. När man är deprimerad kan allt kännas svårt och man kan förlora livsglädjen. Mellan perioderna av sjukdom brukar man må bra och kan ofta leva som vanligt.
Det är vanligt att man blir sjuk för första gången i tonåren. Risken att insjukna är större om man har en nära släkting som har sjukdomen.
Symtom
Under en manisk period är det vanligt att man är överdrivet upprymd, överaktiv och har ett extremt stort självförtroende. Man kan också lätt bli irriterad och vissa behöver mindre sömn.
När man är deprimerad känner man sig ofta nedstämd, har svårt att koncentrera sig och har dåligt självförtroende. Det är också vanligt att man får sömnbesvär och minskad eller ökad aptit.
Ibland kan man ha maniska och depressiva symptom samtidigt.

Läkaren och jag kom överens med att först "bota" den bipolära delen och sedan ADHD:n.
Känns som ett bra val då jag lider av att inte ha livslusten. Det där andra har jag lärt mig att hantera genom åren. Det är ju inte det att det försvinner någon stans.
Jag hoppas och ber till gudarna att jag skall bli av med denna jävla depressionen som aldrig tycks gå över. Så nu har det lagts till en medicin. Och som vanligt kollar jag alltid biverkningarna först.
Några är:
huvudvärk, yrsel, sömnighet eller dåsighet, klumpighet och bristande koordinationsförmåga, dubbelseende eller dimsyn, illamående, kräkning, hudutslag, aggressivitet eller irritabilitet, snabba, okontrollerade ögonrörelser, skakningar eller tremor, sömnsvårigheter, diarré, torr mun, trötthet, värk i rygg eller leder eller någon annanstans.
Dessa biverkningar tillhör dom mer vanliga. Ni kan ju då tänka er hur dom andra är....
Som okontrollerbara kroppsrörelser (tics), okontrollerbara muskelspasmer som påverkar ögonen, huvudet och bålen (koreoatetos) eller andra ovanliga kroppsrörelser som ryckningar, skakningar eller stelhet. Hudtillstånd med svåra blåsor och blödning från läppar, ögon, mun, näsa och könsorganen. Man kan ju undra om man någonsin kommer bli "normal" med all skit man proppar i sig.



1 kommentar:

  1. Ännu en diagnos. Kan inte annat än skaka på huvudet och sucka. Samtidigt som det kanske är lite skönt för dig att få en diagnos och ett namn på vad du går igenom.
    Jag åt en medicin en gång i tiden (mot nervsmärtor) där några av biverkningarna var stroke och död. Jag överlevde!
    Ibland tror jag att de skriver upp alla möjliga biverkningar bara för att de ska slippa alla samtal från folk som får konstiga symptom...

    Lider med dig, vännen. Jag kan aldrig förstå hur du känner, bara att du känner.

    Kram

    SvaraRadera