söndag 12 december 2010

Bestående minnesskador av ECT-behandlingar

"Människor har blivit skadade av elchocker" är titeln på en ny hemsida ( http://www.elchocker.se/ ) som har upprättats i syfte att informera den svenska befolkningen om vilket öde människor som hamnar inom psykiatrin kan få. Offrens berättelser är ibland skrivna av vänner, bekanta eller släktingar, som är förskräckta över den mänskliga förödelsen som ECT-behandlingen för med sig.

Elchocker har förödande effekt på minne, känslor och kognitiva funktioner visade en studie som publicerades år 2007. "Bland annat framkallar ECT-behandling permanent minnesförlust och brister i kognitiva förmågor (tankeförmåga) ". Ändå har antalet ECT-behandlingar ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren. Upp till 50 000 människor får elchocker i dagens Sverige varje år, trots att även Socialstyrelsen har ifrågasatt behandlingens effektivitet.

Hemsidan med offrens berättelser har upprättats av Peter U Larsson, som engagerar sig i frågor som rör de mänskliga rättigheterna. "Att elchocka människor är ett allvarligt brott mot de mänskliga rättigheterna" hävdar han på Protestlista mot den ökande användningen av elchocker i Sverige! där alla som är emot ECT och som vill protestera är välkomna att skriva en kommentar. Att elchocker är helt frivilliga är inte riktigt sant. Självklart går en del patienter med på ECT-behandling för att de litar på vad läkaren säger. En del känner däremot sig tvingade till detta, genom att psykiatrikern eller vårdpersonalen hotar med att avsluta alla former av vård.

Att ECT - behandling är tillåten och att det inte står om bieffekterna i läkarnas rapporter beror inte på att offren inte klagar, utan på läkarnas misstag i att bedöma riktigheten i det som patienterna säger. Läkaren ser sig själv som den absoluta auktoriteten. Patientens klagomål anses inte bara bero på patientens mentala sjukdom, utan de är också ovälkomna. Behandlingen SKA fungera. "När patienten blir apatisk så skriver doktorn i journalen ‘Klagar inte längre’. När patienten uppvisar den eufori, som vanligtvis är följden av hjärnskada, så skriver doktorn ‘humöret förbättrat’. Under tiden skadas individens hjärna och sinne så drastiskt att han eller hon inte förmår protestera. Det är lätt att få dem att ta emot upprepade chockbehandlingar. I många fall måste familjemedlemmar ingripa för att stoppa den destruktiva ‘behandlingen’." hävdar Peter R. Breggin, MD, som även har fått namnet "psykiatrins samvete" på grund av sin kamp med att reformera psykiatrin.

Som om detta inte hade varit nog, leder ECT-behandling även till självmord och ökad dödlighet enligt en undersökning som gjordes av Socialstyrelsen.
 
Källa: twicebloggar
 

Alla som genomgår en elchocksbehandling riskerar att få bestående minnesskador. Det är en av skadeverkningar, som läkarna är skyldiga att informera patienterna om innan elchocksbehandlingen.
Det dom sa till mig var att det max höll i sig i 6 månader. Men vilket det inte gjorde. Ni som känner mig vet att det höll på i över 1½ år (och då var det riktigt illa). Och är fortfarande ett problem.
Jag kan ibland, som en så enkel sak,  leta efter ljusknappen (som jag använder flera gånger per dag) och inte hitta den.
Inte hitta vägen, som jag kört flera gånger. Bland annat hem fån Maxi. Sitter i bilen böla för jag hittar inte vägen hem.
Inte veta hur jag använder vissa saker, som jag använt minst 100 gånger innan.
Det är mestadels dom sakerna man i vanliga fall gör med automatik som blir helt svarta.
Kan för mitt liv inte komma på det.
Detta skrämmer mig och gör mig otroligt ledsen.
Ibland undrar jag om den jävla ECT-behandlingen verkligen hjälpte.



1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag hittade din sida när jag sökte på ECT.

    Hemskt att läsa om din egen negativa erfarenhet av "behandlingen".

    Bra att du har tagit upp detta ämne och skrivit om det.

    Hör av dig om du vill ha hjälp att anmäla dina skador från ECT.

    Lycka till vidare.

    Hälsn,
    Peter
    http://www.elchocker.se/

    SvaraRadera