söndag 16 oktober 2011

Mord på slottet

I går var det dags för den efterlängtade tjejkvällen med mord. Det var absolut den roligaste middagen jag varit på.
Alla hade verkligen lagt manken till och tagit sin roll, som man blev tilldelad av värdinnan (advokat Torsten), på största allvar. Så kul med folk som bjussar på sig själva.
Det började med en inbjudan till en tjejkväll med mord. Efter att alla osat fick man tilldelat sig en roll och lite beskrivet hur den karaktären är.
Det var inte lätt att hålla ordning på vem som hade haft ihop det med vem och vem som var vem.
Men eftersom alla hade klätt-i-sig sin roll var det snart utrett, eller??
Jag kände inte många sedan innan, men det gjorde inget. Och vad dom egentligen heter än sitt rollnamn vet jag inte. Lite kul att hembiträdet Alice, chauffören Sören, husmor Tyra osv alltid kommer att heta det nu ;-).
Jag var tilldelad rollen som betjänten Arthur.
Hade fått ihop min outfit ganska bra tycker jag. Gråa buxor, vit skjorta, fluga och frack + makens skor. Min förebild var betjänten i "Grevinnan & betjänten" som går varje nyårsafton. Dock inte till sättet, utan kläderna.
Allt eftersom kvällen gick fick vi mer uppgifter på en lapp om vad vi skulle göra eller hålla ett extra öga på. Jag skulle i slutet av akt 1 (efter att testamentet blivit uppläst) dö.
Nu var både greven och betjänten mördade.
Vi som "dog" kom tillbaka som andra rollfigurer, jag som den nya betjänten Knut och greven som kommissarie.
Efter middagen hade kommissarien löst mordet och förklarade vem som hade barn med vem och hur det hela var sammanlänkat och vem mördaren var. Nej det var inte betjänten som var mördaren som det annars alltid är, utan den sliskige trädgårdsmästaren Jean-Pierre.
6 timmar av skådespel och mycket skratt, god mat och ett underbart gäng på omkring 20 pers var det dags för min del att dra sig tillbaka.
Jag hade bestämt mig för att ta bussen hem.
Har inte åkt kommunalt på dom senaste 7 åren. Men nu när vi flyttat mer tillgängligt för kommunalt åkande så tyckte jag att det var en bra ide.
Men kanske inte klädd som betjänten Arthur, men men. Bättre att Arthur åker fel än jag ;-)
Mustaschen hade jag i alla fall tagit av mig innan jag begav mig ut bland civiliserade människor.

Denna kväll var helt oslagbar. Så mycket jag skarattade har jag nog inte gjort på evigheter.
Vilket rus av glädje man lämnade fetsen bakom sig med.
Det kommer jag leva på länge.
Tack alla!!!

Advokat Torsten Olivencrona, butlern Arthur, trädgårdsmästen Jean-Pierre Allisson
och chefskocken Malte Bolognese.

Arthur och Malte



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar