måndag 4 juli 2011

Marstrand

Helgen har varit bra.
På lördagen var jag ute på Marstrand på dammiddag. Det gick mycket bättre än jag trott. Klarade av allt utan ångest. Vilket var väldigt skönt.
Kul att se tjejerna, jag har varit frånvarande en längre tid så det var kul att se alla igen.
Det känns lite si så där när man står på färjan. Jag har fortfarande hemlängtan till Marstrand. Har växt upp med kompisar som har sommarställe där och själv bott åretrunt i fem år på ön.
Många minnen som kommer tillbaka. 

Om du besöker Marstrand så är Carlstens fästning ett måste.
Att se vart Lasse-Maja lagade mat och hur fångarna sov i dom mycket små cellerna. All historia som skapats där.
Efter tillbyggnaden på 1800-talet betraktades fästningen internationellt som en av Europas starkaste fästningar. Vill du läsa mer så kan du kolla Här, eller på hemsidan under fliken Historik.
Och vill du vara med och uppleva hur det var på 1700-talet så är det fästningsspelen den den 30 juli (finns mer information på hemsidan under fliken Fästningsspelen).
Nu har du även chansen att få övernatta på fästningen i den gamla Donjonen som tusentals soldater har haft som inkvartering genom alla år. Och vem skulle inte vilja ha den erfarenheten.
Det sägs att det spökar på Carlstens. Jag har inte sett något och ändå bott alldeles själv i Donjonen (under dom månaderna jag jobbade på fästningen, och då fanns det ingen möjlighet för almenheten att få sova över där än). Men spökena kanske inte ville träffa mig ;-)

På söndag åkte vi till Hovåsbadet med svärmor och fikakorg. Cleo badade i det iskalla vattnet och var lika fint blå som alltid efter att ha legat i blöt. Vi tog även en liten tur till Särö.

Skönt med en helg på landet ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar