måndag 26 maj 2008

Bröllop på Rankhyttan


Jag tillbringade tre nätter på Rankhyttan och det enda jag hörde var ett konstigt knarr i sänggaveln, som sedermera min stackars make fick skulden för. Det är fortfarande inte klart vad/vem det var som lät.
Jag var på spökjakt men som vanligt hittade jag inget. Jag är den som älskar spöken och kusliga ställen. Tycker faktiskt det är orättvist att bara vissa för se de "andra".
Men varför var jag då här.
Jo, Jonas & Lotta skulle gifta sig.
Nu är det så att Jonas heter Eriksson och Lotta heter Sjödin i efternamn. Och ingen av dem ville behålla sitt namn eller den andres. Då har dom varit så fiffiga (som alla andra) att dom har skapat ett eget. Nu vet jag vad det är men får inte säga något än då det inte är klart med alla papper osv. Men lovar att återkomma i detta ämne.

Här kommer lite historia om Rankhyttan.
På gråstensvalv från medeltiden är Rankhyttan byggt, Faluns kanske enda äkta spökhus. Här levde den rike bergsmannen Anders Persson som var studiekamrat med Gustav Vasa.
Då Gustav Vasa flydde upp till Dalarna (oktober 1520) för att få hjälp av dalkarlarna med att störta den danske kungen Kristian Tyrann, tog han arbete hos Persson under falskt namn.
Då detta avslöjades vågade Persson inte längre låta Gustav arbeta hos honom och han skickar iväg honom. Då Gustav Vasa sedan blir kung anklagas Anders Persson för att ha deltagit i det som senare kom att kallas för "klockupproret" och han avrättas genom halshuggning i Stockholm 1534. Det sägs att Anders Perssons fru, eller Svarta damen som hon har kommit att kallas, går igen i herrgården. Kanske söker hon fortfarande efter sin make?

På herrgården finns även andra spöken. Tidigare gäster menar sig ha hört hasande och släpande ljud i källarvalven och ibland sveper kyliga vindar genom rummen utan förklaring. Det är också dem som säger sig ha sett svävande ljusbollar i den mörka källaren, så kallade orbs. Orbs, menar man, är en del av människans själ som har lämnats kvar på jorden efter döden. Anledningen till detta kan vara att den avlidne känt att hon fortfarande har saker att uträtta på jorden, och därför inte är redo att lämna livet.

På herrgården finns också ett rum där länsjägmästare Dubeck ska ha begått självmord 1932 genom att skjuta sig själv. Speciellt damer med långt hår varnas för att gå in i rummet då de tydligen ska känna av Dubecks närvaro bättre än andra.
SÅ coolt att Jag har stått på samma ställe som Gustav Vasa!

1 kommentar:

  1. Deras nya efternamn blev *trumvirvel*
    Solelo.
    Jo du läste rätt.

    SvaraRadera