torsdag 19 maj 2011

Ortoptist

I dag var det äntligen dags för det efterlängtade besöket hos Ortoptisten.
Fick någon slags bedövning, så ögat skulle slappna av helt.
Kan för mitt liv inte få in skärpan längre. Men det känns väldigt avslappnat för ögonen, men jag lever i ett suddigt land .
Eftersom ögat inte längre kan reagera på ljus, då pupillen är helt vidgad, är jag inte jätte glad över att solen är här idag.
Går här hemma med keps och solglasögon för att stänga ute så mycket ljus som möjligt.
Vad var det då för fel?
Jag behöver progressiva glasögon. Vilket genast får mig att tänka på mormor?!?!?
Jag är översynt, astigmatisk och skelögd. Det där sistnämnda var jag väl inte så jätte glad att få höra. Ser en bild framför mig på att ögonen går i kors.
Jag fick rådet att bara köpa "läsglagögon" först innan man slår på stort med dubbelslipade brillor som antagligen behövde prisma också, vad det nu var har jag glömt.
Kollade runt lite på ögonoperationer med laser. Vilket visad sig att vara svårare i de fallen man är översynt. Och det finns ingen garanti på att det skall funka.
Då kan man lika väl lägga dom där 30`000:- på massa snygga glasögon istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar