måndag 28 februari 2011

Hus

Vi håller på att kolla på nytt hus. Det är inte så att vi inte trivs här vi bor men vi vill ha större. Nu bor vi på 120 kvm och det är lite litet.
Vi vill ha ett modernt boende, utan massa jobb på huset. Alltså ingen träfasad. Och inget renoveringsprojekt.
Bara flytta rakt in. Kan tänka oss att måla om lite om det skulle behövas.
Nu har vi hittat ett som vi gillar.
Huset är från 1963, men är renoverat under de senaste åren. Dom stora arbetena som bergsvärne, taket omlagt, nytt kök från 05, badrum omgjort mm är redan gjorda.
Vi gillar huset med den planlösningen som är, stora ytor och ljust. Enplans så man slipper trappor.
Trädgården är jätte fin, insynsskyddad, lättskött och mysig.
Det finns också bra med förvaringsutrymmen i huset.
Huset är på 220 kvm + dubbelgarage.
Och så var det då detta med kostnaden.
Det är dyrt. Så vi kan inte åka 4 veckor till Thailand varje år längre.
Men jag känner att bo bra och tryggt prioriterar jag högre än semester.
Cleo skall ha en trygg bas. Det är bara 200 meter till skolan/dagis. Ett lugnt område och nära till stan.
Vi har ju landet som vi kan åka till på sommaren.
Sedan gillar jag att vi kommer närmare svärmor. Inte bara för vår skull utan för hennes också. Hon bli inte yngre och att kunna hjälpa hennes känns bra. Hon bor nu  längst upp (3 trappor) utan hiss.
Vi väger för och nackdelar mot varandra.
En nackdel som jag tycker är att området ses som snobbigt. Tycker inte om att få en stämpel på mig bara för man bor i ett vist område.
I går var vi och promenerade i området. Muren mot gatan var på vippen att rasa. Detta har hänt under vintern, på korten från sommaren är det inte så, så den behöver fixas. Men det känns som en bra grej. Det kan avskräcka andra eventuella köpare.
Jag vill verkligen ha detta hus, det är perfekt för oss.
Men det är detta med dom eviga pengarna, som aldrig tycks räcka till.
Så håll nu alla tummar (visning nästa lördag) att det inte är några andra som bjuder på huset. och om jag får önska kanske dom sänker priset (önska kan man alltid).

I Läckö slott bodde min gamlefarmor som ung.
Hon var piga där. 



1 kommentar:

  1. Du kommer aldrig någonsin att bli klassad för snobb, oavsett var du än bor. Du har fötterna alldeles för nära jordskorpan för det. Och det gillar vi skarpt!

    Hoppas att det går vägen!

    SvaraRadera