torsdag 24 februari 2011

Blindstyre

I dag var det dags för Cleos första tandläkarbesök. Dom berättar och ger en råd på hur man skall sköta hennes tänder för att undvika karies mm. Inget nytt för min del där. Men tycker ändå att det är bra att dom informerar detta. Kanske kan få föräldrar att sluta putta i sina ungar socker konstant.
Hennes första riktiga tandläkarbesök får vänta på sig tills hon är 3 år.

Sedan var det dax för synundersökning för min del.
Jag har haft mycket huvudvärk de senaste 3 åren. Har också märkt att när jag slappnar av med ögat så ser jag absolut ingenting, som att stoppa ner huvudet i mjölk. Ett riktigt blindstyre har jag blivit.
Ju längre vi kom i undersökningen desto mer styrka fick hon stoppa i glasögonen (just här föreställde jag mig själv i glasögon tjocka som coca cola bottnar).
Hon sa att det var något som inte stämmer (och här flög tanken upp att hon såg rakt in hjärnan på mig *fniss*) med mina ögon, så hon skickar remiss till Mölndalsjukhus för att jag skall göra en ordentlig koll.
Antagligen har jag spänt ögat så länge att jag inte kan slappna av helt. Kan ju inte sitta hos optiken tills i morgon med dom där jätteglasögonen för att vänja mig gradvis.
Så med detta i påsen gick jag där ifrån med detta par glasögon +1 starkare än det jag har i dag. Ingen big deal, 100:-. Visserligen blilligt för att känna sig lite lullig.
Hon förklarade att det var bättre att försöka sakta vänja ögat så blir det inte så stor skillnad när man väl får dom där "tjocka" glasögonen. Och slippa gå konstant full, vilket skulle iofs kanske vara rätt skönt. 
Så nu frågar jag mig vad jag skall göra med mina andra 10 par glasögon som jag har i fel styrka.
Tror att det får bli Tradera där.
Kanske kan få en liten slant. Det finna ju fler där ute som kan behöva läsglasögon i min gamla styrka, +1.0.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar