torsdag 28 mars 2013

Inget gnäll.....

I dag blir det inget gnäll.
Äntligen ringde min sköterska. Han berättade att min litium nivå låg på 0,31.
Ja ha, sa jag. Och vad menas med det???
Man skall tydligen ligga mellan 0,5-0,8 när man äter lithionit. Så det blir till att dubbla dosen till 4 tabletter/dag.
10 minuter senare ringer min läkare för att höra hur det hela går.
Sa att jag har ont i njurarna. Då frågar han hur jag vet att det är njurarna.
Jag vet vad dom sitter och så det är inte speciellt svårt att lista ut. Och så fick jag ont två dagar efter jag började med litiumet. Och det bryts ner i njurarna. Alltså blir 1+1 2.
Han tyckte att jag skulle öka dosen som var sagt och så får jag kolla nästa vecka med blodprov så allt är ok. Och om hur dosen påverkar mig.
Han sa att denna biverkning kan sitta i så länge jag äter litium (vilket är livet ut).
Men när utvärderingen är om tre månader så får vi se vilket som är mest ok. Glad eller inte ont i njurarna. Man får väga fördelar med nackdelar.

Jag trodde vi skulle vara hemma under påsk och ha hit lite vänner. Så jag handlade för hela helgen.
Ringer min man för att frågar om något annat skulle införskaffas.
Vadå? Vi skall ju vara på Tjörn, sa han.
Jaha, bra om han säger det till mig.
Vi hade visserligen pratat om det förra helgen då vi var där, men inte bestämt något. Trodde jag.
Ja ja, nu har jag maten klar iaf. Så det är bara att ringa min svåger och säga att han inte behöver handla.

Ett av mina paradis på jorden, Solhälla.
Kan knappast bli bättre. Egen strand och brygga.
En utsikt som även hade fått en blind att bli helt lyrisk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar