söndag 21 oktober 2012

Mobilvett


Det där med vet och etikett har alltid funnits. Läser man om hur man gjorde på tex 50-talet så kan man tycka att det är förlegat.
Men är det det egentligen?
Det handlar ju om att uppföra sig & visa respekt för andra.
Kan man vet och etikett (nu kastar jag min garanterat in i elden) så behöver man aldrig vara orolig för hur det kommer att tex gå på en middag, bröllop, affärsmöte osv.
Och med lite hyfs kommer man långt.
Men jag tycker att i dagens samhälle så slappar man på detta (fy vad snobbigt det lät).

Man pratar i mobilen när man skall betala, hur vore det att säga: vänta, häng kvar. Skall bara betala. Nä då babblar folk på och nonchalerar kassörskan helt. Precis som om hon skulle vara en i lägre rang.
Folk som pratar i sina telefoner så man tror att den på andra sidan är stendöv, och bara kan urskilja ljud på vibrationerna av vrålandet som kommer fram.
Folk som träffas sitter med var sin mobil och sms:ar, surfar, Facebookar, kollar sin mail osv.
Vad är då meningen med att umgås????

Jag reagerar på detta varje gång jag är i ett sällskap. Det händer alltid. Vad det än är någon stans.
NEJ! Jag pekar inte ut just dig, som känner sig träffad.
Jag själv som inte har internet i mobilen kanske reagerar mer på detta?
Jag kan i alla fall känna mig väldigt utanför när någon gör så.
Jag är inget helgon i denna tes. Jag kan oxå göra så. Observera att jag inte surfar, då jag inte har något. Aja baja mig, kasta sten i glashus ;-)
Men finns det någon oskriven lag på hur man skall uppföra sig i andras sällskap med mobilen. Svaret är lätt, JA.
Annars hade det inte suttit skyltar överallt på att man inte skall ha på telefonen.
Dom flesta tycker detta är irriterande. Det blir helt enkelt jobbigare, tar längre tid när folk inte engageras sig i det dom skall.
Eller när det ringer, sitta kvar och babbla i telefonen, gärna högt, istället för att lyfta på arslet och gå ut ur rummet. Jag är inte intresserad av vad din faster berättar.
Tycker det är ok om har sagt till att man väntar på svar, meddelande osv. Så man förstår varför man helt plötsligt blir "ointressant".

– När någon sitter med telefonen och messar, facebookar, mailar osv. mitt under en middag/fika, så säger den personen egentligen ”jag skiter i er, jag är ointresserad av er och jag är mer intresserad av min telefon”.

Nu säger jag inte att man inte får kolla sin mobil. Självklart får man det. MEN jag tycker att det som står här över i stor fettext säger en hel del.

Jag kanske måste gör som alla andra.
Skaffa mig internet i mobilen så jag också kan vara med i gemenskapen.

En bild säger mer än tusen ord.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar