onsdag 17 september 2014

Tack Sverigedemokraterna

Med all denna uppståndelse som har varit, och är, i samband med valet och Sverigedemokraterna bestämde jag mig för att kolla närmare på vad SD egentligen står för.
Det är så många som gapar om saker å ting som dom inte har en aning om. Alla mynt har två sidor. Man måste ta reda på baksidan innan man dömer någon. Detta gäller i alla fall. Något som merparten tycks glömma, eller inte fattar.
Folk har blivit arga på mig för dom tycker att jag försvarar "fel sida". Försvarar är vad dom tror när jag i själva verket frågarsätter vad för konsekvenser deras åsikt får eller varför har det blivit som det har.
Jag hatar att prata politik. Dels för att jag vet 0 om det och att jag tycker det är så svårt. Jag skulle aldrig "vinna" en politisk match med någon, därför lägger jag ner det innan det börjar. Ibland klampar man i klaveret och ångrar sig något fruktansvärt efteråt.
Men som sagt, jag ville kolla vad det var alla motståndare till SD är så arga på och inte gillar.
Och så ville jag se vad dom andra partierna stod för. Har ju alltid vetat vad man står i sakfrågor och vilken sida. Men att man var mer åt vissa parti än åt andra var en överraskning.
Jag är ju inte "sån".
Eller?
Att läsa allt om alla parti är omöjligt. Valde att ta ut dom 5 viktigaste frågorna och fördjupa mig i dom.
Tjena mittbena, snacka om virrvarr i hjärnan.
Jag har så jäkla svårt för "politik-svenska". Fattar nada. Och att hålla isär på vem det var som tyckte så och vem det var som tyckte si. Fick bli penna och papper. Staplar och diagram samt poängsättning. Mycket smart, tycket jag iaf.
Hittade saker jag tyckte var bra hos alla partier. Vissa kunde jag stryka med en gång genom att läsa på deras hemsida, där behövdes det absolut ingen fördjupning. Fattar verkligen inte att folk kan tro på vissa saker, men det är uppenbart på att dom inte tänker på vart pengarna skall komma från för att finansiera det. Och inte tänka på följderna av vissa beslut.
Tex om man beskattar företagen hårdare, vad händer då?
Dom stora företagen flyr Sverige och lägger sig någon annan stans. Och resultatet i det blir att vi får en hög arbetslöshet och går miste om skatteinkomster och ist får betala för alla arbetslösa.
Det gäller att tänka flera steg i förväg och långsiktigt. Men den förmågan tycks vara en bristvara i politiken.
Och andra tycks vara helt i det blå med andra frågor. Och ÄNDÅ får dom partierna röster???

Så tack Sverigedemokraterna för att jag fick mer insikt i politiken. Utan er hade jag fortfarande trott att jag var en X röstare och säkert, eller jag vet att jag hade, röstat på X.

Alla ni som tycks veta, och ni andra också för den delen, om hur skatterna fungerar i verkligheten skall nog ta och läsa denna berättelse:

10 vänner går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kronor.
Notan delas på samma sätt som skatter betalas:
 
- De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting;
- den 5:e betalar 10 kr
- den 6:e betalar 30 kr
- den 7:e 70 kr
- den 8:e 120 kr
- den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.
De tio vännerna åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då
ägaren till restaurangen gav dem rabatt. “Ni är så bra kunder. Jag ger er 200 kr i rabatt på era
middagar.” Middag för 10 personer kostar nu 800 kr.
 
Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas i Sverige.
De första fyra personerna påverkades inte. De fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade?
Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del?
De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta.
Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala:

- resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis
- den 6:e fick betala 20 kr
- den 7:e betalade 50 kr
- den 8:e 90 kr
- den 9: 120 kr
- den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr.

Alla får ett lägre pris än tidigare och nu får 5 personer äta gratis. Utanför restaurangen börjar de jämföra vad de sparat...

- Jag sparar bara en tia av rabattens 200 kr, börjar den 6:e personen. Han pekar på den 10:e och säger:

- Men han sparar 70 kr!

- Precis, jag tjänar bara en tia och det är orättvist att han får sju gånger så mycket som jag, säger den 5:e personen.

- Det är sant! Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara får 20?
De rika ska alltid ha det lite bättre, gormar den 7:e personen.

- Vänta ett tag! Skriker de 4 första som äter gratis varje dag.

- Vi får ingenting. Det här systemet utnyttjar de fattiga!

De 9 personerna skäller som hundar på den 10:e och kallar honom för allt möjligt och anklagar honom för att suga blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kommer inte den 10:e personen till middagen. Skönt tycker de andra 9 och sätter sig ner för att äta. När notan sedan landar på bordet upptäcker de något väldigt märkligt:

Det fattas 520 kronor...


 
Och vad drog du för lärdom av detta?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar